fbNoScript fbNoScript
bjak logo
EN
BM
中文
faq-pic

Soalan Lazim

Bagaimanakah caranya untuk saya perbaharui insurans kereta dan roadtax saya di BJAK?

Mudah sahaja! Anda hanya perlu ke laman rasmi kami iaitu di bjak.my dan kami akan bantu anda. Anda hanya perlu memberikan beberapa maklumat kepada kami iaitu nombor kad pengenalan, nombor pendaftaran kenderaan, jenis kenderaan dan poskod.Kemudian kami akan menghantar satu email kepada anda berserta dengan senarai sebut harga untuk motosikal dan kereta bersama roadtax. Anda boleh pilih syarikat insurans atau takaful yang diingini and teruskan kepada proses pembayaran

Sebutharga dari syarikat insurans yang manakah saya boleh dapatkan?

• Syarikat Takaful Malaysia Berhad
• Pacific & Orient Insurance Co. Bhd.
• Allianz Malaysia Berhad
• Liberty Insurance Malaysia Berhad
• Zurich General Takaful Malaysia
• RHB Insurance Berhad
• Tokio Marine Insurance Group
• Great Eastern General Insurance
• Lonpac Insurance Bhd
• AIA General Berhad
• Liberty Insurance Malaysia Berhad (Kurnia Insurans)

Polisi Keperibadian

Apa yang perlu dilakukan jika saya terlupa tarikh luput roadtax saya?

Bjak.my menghantar pengingat masa yang sesuai melalui emel dan WhatsApp tentang tamat tempoh insurans dan cukai jalan kenderaan, memastikan anda sentiasa dimaklumkan dan boleh memperbaharui polisi dan cukai dengan segera.

Siapa yang boleh menggunakan perkhidmatan ini?

Semua pemilik kereta dan motosikal layak menggunakan perkhidmatan ini.

Apakah kelebihannya memperbaharui roadtax saya di BJAK.my?

Dengan menggunakan BJAK, anda boleh perbaharui roadtax anda secara dalam talian sahaja. Perkhidmatan ini sememangnya sangat mudah, menjimatkan masa dan kos malah boleh diakses pada bila-bila masa. Perkhidmatan ini juga sesuai bagi motosikal.

Apakah jenis kenderaan bagi roadtax yang saya boleh perbaharui secara dalam talian?

Kami menyediakan perkhidmatan pembaharuan insurans dan cukai jalan untuk semua kereta dan motosikal. Walau bagaimanapun, bagi kereta persendirian yang digunakan untuk tujuan e-hailing, hanya perkhidmatan pembaharuan insurans disediakan; perkhidmatan pembaharuan cukai jalan tidak disediakan.

Bagaimanakah caranya untuk saya tahu sama ada transaksi yang dilakukan berjaya?

Setiap transaksi yang berjaya akan diberikan resit e-perkhidmatan. Jika ada sebarang masalah atau keraguan mengenai servis ini, anda boleh terus hubungi kami.

Apakah kaedah pembayaran yang ada?

• VISA/Mastercard
• FPX ( Maybank2U, CIMB Clicks, RHB Now dan lain-lain)
• Bayaran secara tunai di 7-eleven
• Pelan ansuran

Bolehkah saya perbaharui roadtax saya jika saya mempunyai saman trafik yang tertunggak dan banyak?

Ketika proses pembaharuan, servis dalam talian JPJ akan membuat semakan saman yang tertunggak ataupun senarai hitam yang telah direkodkan di kedua-dua pangkalan data JPJ dan PDRM. Bagi meneruskan proses pembaharuan roadtax, anda perlu membayar semua saman tertunggak yang telah direkodkan terlebih dahulu.

Di manakah saya boleh lihat transaksi pembayaran saya?

Sila periksa inbox email anda bagi transaksi pembayaran yang berjaya

Apa yang berlaku jika pembayaran saya ditolak?

Terdapat beberapa kemungkinan jika pembayaran anda ditolak. Bergantung kepada situasi, masalah mungkin berlaku akibat daripada perkara berikut:

• Kad kredit - Kerana status kad kredit yang memerlukan anda untuk merujuk ke bank pusat kad kredit anda bagi memastikan ia masih sah.
Gangguan sistem berkala – Kadang-kala sistem juga menjadi punca apabila berlakunya gangguan rangkaian atau keseluruhan sistem. Jika ia berlaku, cuba lakukan proses pembayaran sekali lagi.

Bolehkah saya dapatkan bayaran balik?

Bayaran balik biasanya diproses dalam satu hari waktu bekerja. Pelanggan boleh meminta bayaran balik melalui bahagian perkhidmatan pelanggan kami untuk bantuan segera.

Adakah saya akan menerima resit selepas selesai pembayaran?

Ya. Setiap transaksi yang berjaya akan diberikan resit e-perkhidmatan sebagai rujukan. Sila simpan resit tersebut bagi tujuan rujukan pada masa depan.

Siapakah yang saya boleh hubungi untuk bantuan?

Untuk bantuan, anda boleh menghubungi khidmat pelanggan kami melalui pelbagai saluran. Kami menawarkan sokongan melalui panggilan telefon di +60 3-9213 1717, WhatsApp di +60166999129, dan e-mel di support@bjak.my. Kami yang boleh dihubungi 24/7, termasuk pada hari-hari cuti umum, untuk membantu anda dengan sebarang pertanyaan atau kebimbangan yang anda miliki. Jangan ragu untuk menghubungi kami untuk bantuan yang pantas.

Adakah perkhidmatan ini disediakan sepanjang masa?

Ya, perkhidmatan berasaskan internet ini disediakan untuk tempoh 24 jam setiap hari.

Bagaimanakah cara untuk membuat tuntutan jika berlaku sebarang kerosakan pada motor atau kereta saya?

Untuk mengemukakan tuntutan insurans kereta, anda boleh mengikuti langkah-langkah berikut:

Langkah 1: Hubungi talian hotline istimewa kami yang beroperasi 24 jam di +60 3-9213 1717 untuk mendapatkan bantuan profesional mengenai tuntutan anda. Pasukan kami akan membimbing anda melalui proses tersebut dan memberikan sokongan yang diperlukan.

Sebagai alternatif, anda juga boleh menghubungi talian hotline insurans anda yang disenaraikan di bawah.
• AIA GENERAL BERHAD – 1800-88-8733 or 03-7989 0352
• ALLIANZ – 1800-22-5542
• ETIQA TAKAFUL – 1300-88-1007• IKHLAS – 1800-88-1186
• LIBERTY – 1800-88-5005
• LONPAC - 03-2262 8666• GREAT EASTERN - 1300-1300 88
• MPI GENERALI - 03-2034 9888
• MSIG – 1300-880-833
• PACIFIC & ORIENT – 1800-88-2121
• RHB – 1300-880-881
• TAKAFUL MALAYSIA – 1800-888-788
• ZURICH TAKAFUL – 1300-88-6222
• CHUBB – 1800-88-0128
• TUNE – 1800-22-8863
• PACIFIC - 1800-88-4488
• TOKIO MARINE - 1800-88-0812
• KURNIA - 1800-88-3833
• BERJAYA SOMPO - 1800-88-9933

Langkah 2: Berikan semua butir-butir dan dokumen berkaitan dengan kejadian, termasuk tetapi tidak terhad kepada laporan kejadian, gambar, dan maklumat lain yang diminta.

Langkah 3: Pasukan kami akan menilai tuntutan dengan segera dan mengesyorkan bengkel panel tier atas untuk pembaikan, jika diperlukan.

Langkah 4: Setelah kelulusan tuntutan, pasukan sokongan tuntutan kami yang berdedikasi akan memastikan pemprosesan yang cepat dan bertujuan untuk pencapaian penyelesaian yang berjaya.

Di BJAK, kami mengutamakan pengalaman setiap pelanggan dan berusaha untuk memberikan bantuan yang efisien dan profesional sepanjang proses tuntutan.

Bagaimanakah caranya untuk saya mendapatkan insurans kereta yang terbaik?

Di BJAK, kami menyediakan anda senarai sebutharga daripada lebih 10 syarikat insurans yang diiktiraf dalam masa 5 minit. Anda boleh membuat sendiri perbandingan dan memilih pelan insurans kereta terbaik untuk anda.

scroll up