Skip to content
Home » Faktor Yang Menyebabkan Kelajuan Itu Boleh Merbahayakan Nyawa

Faktor Yang Menyebabkan Kelajuan Itu Boleh Merbahayakan Nyawa

    kelajuan merbahayakan - cover

    Kemalangan jalan raya telah menjadi punca kematian keempat tertinggi di negara kita. Pada tahun 2023, seramai 6,443 orang dilaporkan meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya, iaitu secara purata 18 orang mati setiap hari, atau seorang mati di jalan raya setiap 80 minit. Statistik menunjukkan punca utama kemalangan adalah memandu secara laju.

    Walaupun ramai pemandu percaya bahawa memandu laju boleh menjimatkan masa atau memberikan keseronokan jangka pendek, sebenarnya, kemudaratan yang dibawanya jauh melebihi faedahnya!

    Memudaratkan kenderaan

    Pertama sekali, apabila memandu pada kelajuan tinggi, komponen utama seperti enjin, kotak gear, tayar dan sistem brek akan menanggung beban yang lebih besar. Enjin berjalan pada kelajuan tinggi, dan pengoperasian enjin tersebut untuk jangka masa panjang dengan mudah boleh membawa kepada suhu yang berlebihan, sekali gus meningkatkan kemungkinan kerosakan. Begitu juga, apabila tayar bergerak pada kelajuan tinggi, geseran dengan tanah dan haba yang dihasilkan meningkat, dan ketahanan dan jangka hayat tayar juga semakin akan menjadi semakin pendek.

    Kedua, penggunaan sistem brek lebih banyak pada kelajuan tinggi, haba yang dihasilkan setiap kali brek digunakan adalah lebih tinggi, dan kehausan pad brek dan cakera brek juga lebih serius. Selain itu, struktur badan akan menahan rintangan udara dan getaran yang lebih besar apabila memandu pada kelajuan tinggi. Berada dalam keadaan ini untuk masa yang lama boleh menyebabkan pelbagai bahagian badan menjadi longgar atau rosak, malah menjejaskan keseluruhan hayat kenderaan. Ia boleh dilihat bahawa memandu laju bukan sahaja akan meningkatkan kos penyelenggaraan dan pembaikan, tetapi juga memendekkan hayat perkhidmatan kenderaan.

    Mengganggu aliran trafik

    Dalam reka bentuk jalan raya, had laju ditetapkan berdasarkan pertimbangan menyeluruh tentang keadaan jalan raya, aliran trafik dan keperluan keselamatan. Jika satu kenderaan dipandu laju, imbangan ini akan terganggu, menyebabkan kenderaan lain terpaksa menyesuaikan kelajuan atau menukar lorong untuk mengelak kenderaan yang dipandu laju. Keadaan ini dengan mudah boleh mencetuskan tindak balas berantai, menyebabkan kesesakan lalu lintas atau kemalangan kereta.

    Terutamanya di jalan raya bandar atau lebuh raya dengan trafik padat, memandu laju bukan sahaja mengancam keselamatan anda sendiri, malah meningkatkan risiko kepada pengguna jalan raya lain. Perbezaan kelajuan secara tiba-tiba boleh menyebabkan pemandu lain tidak berjaga-jaga, menyebabkan kemalangan seperti perlanggaran bahagian belakang atau sisi. Selain itu, kenderaan yang dipandu laju mungkin tidak memberi masa kepada kenderaan lain untuk bertindak balas apabila menukar lorong, yang juga boleh membawa kepada situasi berbahaya.

    Jarak brek meningkat

    Apabila memecut, jarak brek meningkat dengan ketara, yang berkaitan dengan formula tenaga kinetik dalam fizik. Tenaga kinetik adalah berkadar dengan kuasa dua halaju, dengan kata lain, apabila halaju berganda, tenaga kinetik menjadi empat kali ganda. Apabila kenderaan bergerak pada kelajuan tinggi, tenaga kinetiknya jauh lebih tinggi daripada ketika bergerak pada kelajuan rendah, yang bermaksud ia mengambil masa yang lebih lama untuk berhenti sepenuhnya apabila membrek.

    Dengan mengandaikan bahawa kereta bergerak pada kelajuan 50km/j, jarak breknya mungkin hanya kira-kira 10 meter, tetapi jika kelajuan meningkat kepada 100km/j, jarak brek boleh dilanjutkan kepada 40 meter atau lebih. Dalam pemanduan sebenar, peningkatan jarak brek ini akan meningkatkan dengan ketara kemungkinan kemalangan, terutamanya apabila kecemasan berlaku secara tiba-tiba, dan pemandu tidak boleh memberhentikan kenderaan dengan selamat dalam jarak terhad.

    Memburukkan lagi kesan kemalangan

    Memandu laju bukan sahaja meningkatkan kebarangkalian kemalangan, tetapi juga memburukkan lagi kemalangan. Lebih laju, lebih besar daya hentaman semasa perlanggaran, dan lebih tinggi risiko kemalangan kereta dan kematian. Mengikut prinsip fizik, apabila kenderaan melanggar dinding secara mendatar pada kelajuan 100km/j, daya hentaman yang dihasilkan adalah bersamaan dengan jatuh dari ketinggian 39 meter (kira-kira 13 tingkat) dan mengenai tanah. Perlanggaran ganas ini cukup untuk memusnahkan struktur kenderaan dan menyebabkan kecederaan maut kepada penumpang kenderaan.

    Setiap pemandu harus sedar tentang bahaya memandu laju, dan perlu mematuhi undang-undang jalan raya, dan mengekalkan kelajuan yang munasabah untuk memastikan keselamatan diri dan orang lain. Keselamatan jalan raya bukan sahaja hasil daripada tingkah laku peribadi, tetapi juga penjelmaan tanggungjawab sosial. Dengan bersama-sama mematuhi peraturan lalu lintas, kita boleh mewujudkan persekitaran trafik yang lebih selamat dan lancar.

    Akhir sekali, jangan lupa untuk mengemas kini insurans kereta dan cukai jalan anda tepat pada masanya! Apabila memperbaharui insurans kereta dan cukai jalan anda, sudah tentu anda harus memilih Bjak, platform insurans kereta dalam talian terbesar di Malaysia. Di sini anda boleh membandingkan sebut harga daripada 23 syarikat insurans sekaligus dan memilih pakej insurans yang betul mengikut keperluan dan bajet anda. Selepas pembayaran, insurans kereta akan berkuat kuasa serta-merta. Klik sahaja butang di bawah ini untuk ketahui dengan lebih lanjut.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: