Claim Insurans Kereta Rosak: Bolehkah Buat Tuntutan Jika BUKAN Sebab Kemalangan?

Bolehkah claim insurans untuk repair kereta rosak seperti masalah, aircond, radiator, waterpump dan lain-lain?

Ketahuinya menerusi artikel ini!

Insurans Kereta

Written by:

Mana-mana individu yang memiliki kenderaan bermotor perlu mempunyai perlindungan insurans kenderaan. Ia bukan sahaja bagi memastikan cukai jalan atau roadtax boleh diperbaharui, bahkan ia sebenarnya sangat penting bagi melindungi pemilik kenderaan jika berlaku sesuatu kejadian yang tidak diingini seperti kemalangan, kebakaran mahupun kecurian.

Namun, pernahkah anda terfikir sekiranya berlaku kerosakan pada komponen kereta anda (bukan akibat kemalangan), bolehkah anda turut membuat tuntutan insurans? Mudah kata, kerosakan itu bukanlah disebabkan oleh kemalangan, tetapi kerosakan yang berlaku sendiri, sebagai contoh, komponen kereta yang tidak lagi berfungsi akibat penggunaan dan juga kerana dimamah masa (“wear and tear”).

Untuk mengetahui jawapannya, teruskan membaca artikel ini.

Tahu dulu apa yang dilindungi insurans

Seperti yang anda mungkin sudah sedia maklum, terdapat 3 jenis polisi insurans yang ada di pasaran yang menyediakan perlindungan berbeza seperti jadual di bawah:

Jenis-jenis polisi insurans

Jika anda lihat daripada jadual di atas, tidak ada satu polisi insurans pun yang menyediakan perlindungan untuk kerosakan kereta yang bukan diakibatkan oleh kemalangan, meskipun ia adalah polisi insurans komprehensif.

Nota: Polisi insurans komprehensif menyediakan perlindungan kerosakan pada kenderaan sendiri hanya jika disebabkan kemalangan sahaja.

Kereta rosak BUKAN sebab kemalangan, bolehkah anda claim insurans?

Kereta rosak, bolehkah claim insurans?

Justeru, bagi menjawab persoalan sama ada kereta yang rosak bukan disebabkan oleh kemalangan boleh claim insurans atau tidak, anda boleh fahaminya berdasarkan dua situasi ini:

SITUASI A

Suzana memandu kereta miliknya dan terlanggar kenderaan lain di lebuh raya baru-baru ini. Akibat pelanggaran itu, kereta Suzana dan kereta yang dilanggar Suzana (pihak ketiga) mengalami kerosakan. Kereta Suzana rosak di bahagian bumper depan dan beberapa komponen lain turut terjejas, manakala kereta pihak ketiga rosak di bahagian bonet belakang.

Katakan Suzana adalah pemegang polisi komprehensif, tuntutan yang boleh dibuat terhadap syarikat insurans akibat kemalangan itu adalah:

  1. Tuntutan kerosakan pada kenderaan sendiri akibat kemalangan – Suzana perlu claim di bawah Tuntutan Kerosakan Sendiri (Own Damage Claim) di bawah polisinya kerana kemalangan tersebut berpunca daripadanya. NCD akan ditolak.
  2. Pihak ketiga (pihak yang dilanggar) akan membuat tuntutan pihak ketiga di bawah polisi insurans Suzana bagi membaiki kerosakan pada kenderaannya.

SITUASI B

Ketika sedang memandu, kereta Suhaimi secara tiba-tiba mengalami kerosakan di tepi jalan. Memandangkan Suhaimi merupakan pemegang polisi komprehensif, dia menelefon syarikat insuransnya untuk mendapatkan bantuan khidmat tunda untuk menghantar keretanya ke bengkel.

Walaupun Suhaimi mendapat perkhidmatan tunda percuma daripada insuransnya, dia tidak dapat membuat tuntutan insurans bagi membaiki kerosakan yang dialami oleh kenderaannya.

Ini yang anda kena faham:

  1. Kebanyakan syarikat insurans sememangnya menyediakan perkhidmatan khidmat tunda secara percuma (mengikut had kilometer atau jumlah wang) kepada pemegang polisi komprehensif. Jadi, disebabkan itulah Suhaimi boleh meminta bantuan khidmat tunda daripada syarikat insurans meskipun kerosakan kereta itu berlaku bukan disebabkan kemalangan.
  2. Selain daripada kerosakan akibat kemalangan, pemilik kenderaan (waima pemegang polisi komprehensif sekalipun) tidak boleh membuat tuntutan insurans jika kereta rosak sendiri.

Perlu tahu perkara ini

Jika berlaku kemalangan, anda dikehendaki untuk membuat laporan polis dalam tempoh 24 jam bagi membuktikan kemalangan tersebut benar-benar berlaku. Laporan polis itulah yang membolehkan pihak insurans untuk membayar ganti rugi kepada pemegang polisi serta pihak yang terjejas. 

Jika hanya kerosakan sendiri, tiada laporan polisi yang boleh dibuat. Justeru, tiada bukti atau sebab yang membolehkan syarikat insurans untuk membayar pampasan kepada anda.

Bagaimana pula jika cermin kereta retak sendiri?

Ini adalah situasi berbeza. Anda boleh membuat tuntutan terhadap syarikat insurans bagi menukar cermin hadapan kereta yang telah rosak atau retak itu. Namun, syarat ini yang anda perlu patuhi:

  1. Anda adalah pemegang polisi komprehensif
  2. Insurans anda masih sah

Kadar NCD ditolak atau tidak ditolak

Bagaimanapun, untuk tuntutan bagi kerosakan pada cermin hadapan kereta, ia bergantung sama ada kadar NCD anda akan terjejas mahupun tidak:

  1. Jika anda mempunyai perlindungan tambahan cermin hadapan kereta pada polisi komprehensif anda, maka anda boleh membuat tuntutan insurans tanpa menjejaskan kadar NCD.
  2. Jika anda tidak mempunyai perlindungan tambahan cermin hadapan kereta pada polisi komprehensif anda, anda tetap boleh membuat tuntutan insurans, namun kadar NCD anda akan terjejas. Ini bermakna NCD anda akan kembali ke 0% dan premium insurans akan kembali mahal untuk pembaharuan insurans pada tahun berikutnya.

Kesimpulan

Secara kesimpulannya, selain daripada kerosakan kenderaan akibat kemalangan, anda tidak boleh membuat tuntutan insurans bagi membaiki kerosakan pada kereta anda. Ini kerana, secara lumrahnya, kondisi kereta sememangnya akan merosot semakin lama ia digunakan dan ia menjadi tanggunggjawab anda untuk membaikinya menggunakan wang sendiri.

Jadi, anda diharapkan supaya tidak terkeliru dengan istilah tuntutan insurans ini. Ya, meskipun anda ada perlindungan insurans, namun tidak bermakna anda boleh tuntut segalanya ya!


Bjak menyediakan 15 syarikat insurans untuk pengguna lakukan perbandingan sebelum memperbaharui insurans. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak hari ini dan renew insurans kereta atau motosikal anda dengan mudah dan pantas.

Baca juga: