Skip to content
Home » Ikut Cara Ini Kalau Tuntutan Insurans Kereta Anda Ditolak

Ikut Cara Ini Kalau Tuntutan Insurans Kereta Anda Ditolak

    tuntutan insurans ditolak - cover

    Kemalangan jalan raya kadangkala tidak dapat dielakkan, walaupun anda mematuhi langkah keselamatan. Nasib baik, anda mempunyai insurans kereta yang boleh membantu melindungi kerosakan kenderaan anda.

    Tetapi bagaimana jika tuntutan insurans anda ditolak?

    Ya, syarikat insurans anda boleh menafikan tuntutan anda.

    Tetapi jangan panik. Tuntutan insurans yang kena tolak tidak semestinya akan menjadi penamat kepada masalah anda. Tetapi kalau tuntutan anda kena tolak apa yang boleh anda lakukan dalam keadaan sedemikian? Ketahui dalam artikel ini perkara yang boleh anda lakukan apabila tuntutan anda ditolak.

    Apakah penafian tuntutan insurans?

    “Penolakan” dalam konteks ini bermaksud penolakan tuntutan insurans. Dalam kes ini, syarikat insurans memberitahu anda bahawa ia tidak akan menampung kos kerosakan kenderaan anda. Dalam kes lain, syarikat mungkin memberitahu anda bahawa mereka tidak akan membayar sepenuhnya.

    Bersama-sama dengan penolakan tuntutan, syarikat insurans anda akan memberi anda surat rasmi atau penyata yang memperincikan mengapa tuntutan anda ditolak.

    Mengapa tuntutan insurans anda ditolak?

    Terdapat sebab atau situasi di mana tuntutan insurans kenderaan anda boleh ditolak. Anda boleh merujuk artikel kami sebelum ini untuk mendapatkan maklumat lanjut: Mengapa Tuntutan Insurans Kereta Anda Mungkin Ditolak.

    Apa yang boleh anda lakukan apabila tuntutan insurans anda ditolak?

    Berikut ialah beberapa langkah yang perlu dipertimbangkan dalam merayu keputusan tuntutan insurans.

    Berbincang dengan ejen insurans anda

    Ejen insurans memainkan peranan penting dalam memudahkan proses tuntutan anda. Anda boleh berbincang dengan ejen anda untuk mendapatkan penjelasan tentang sebab tuntutan anda ditolak. Kenal pasti sebab-sebabnya dan pastikan anda memahami sebab-sebab tersebut.

    Kadangkala, ralat mungkin berpunca dari pihak anda. Ralat mungkin termasuk dokumentasi yang tidak lengkap atau tiada, yang boleh melambatkan tuntutan anda.

    Dapatkan penjelasan daripada bahagian tuntutan

    Jika anda tidak mempunyai ejen, anda boleh menghubungi bahagian tuntutan untuk mendapatkan penjelasan mengenai penafian insurans anda.

    Penanggung insurans anda mungkin boleh memberi anda penjelasan menyeluruh tentang perkara itu. Tanya sama ada anda boleh merayu atau mempertikaikan keputusan yang diberikan oleh syarikat insurans.

    Anda juga boleh memfailkan aduan rasmi kepada unit aduan. Anda perlu menyediakan dokumen sokongan yang diperlukan. Sebagai nota sampingan, sila pastikan anda menyimpan salinan dokumen.

    Dapatkan peguam

    Jika masih tiada jawapan walaupun aduan anda kepada unit aduan syarikat insurans, anda boleh berunding dengan peguam untuk membantu anda. Anda mungkin akan mendapat semakan undang-undang untuk kes anda yang ditolak oleh peguam. Tetapi sila pastikan anda berunding dengan peguam yang betul; bercakap dengan peguam yang mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut. Contohnya, dapatkan peguam tertentu yang pakar dalam hal berkaitan insurans.

    Dapatkan bantuan daripada pihak yang berkaitan

    Anda juga boleh mengemukakan aduan anda kepada pihak yang berkaitan dengan maklumat dan dokumen yang berkaitan untuk pertimbangan mereka untuk menjalankan siasatan.

    • Pusat Maklumat PIAM

    Rujuk Persatuan Insurans Am Malaysia atau Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) untuk tuntutan insurans am atau berkaitan takaful.

    • Ombudsman untuk Perkhidmatan Kewangan

    Ombudsman untuk Perkhidmatan Kewangan (OFS) ialah saluran penyelesaian pertikaian alternatif untuk menyelesaikan aduan antara Penyedia Perkhidmatan Kewangan dan pelanggan masing-masing.

    Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa terdapat beberapa syarat yang mesti anda ikuti jika anda ingin memfailkan aduan sama ada kepada PIAM atau OFS:

    • Polisi insurans anda adalah dengan syarikat yang merupakan ahli PIAM atau Ombudsman untuk Perkhidmatan Kewangan (OFS). Semua ahli PIAM adalah ahli OFS.
    • Anda dan syarikat insurans anda telah gagal mencapai persetujuan dan ia adalah dalam tempoh enam bulan dari keputusan muktamad pihak pengurusan kanan.
    • Anda belum memulakan prosiding undang-undang.

    Ambil langkah yang perlu untuk merayu keputusan syarikat insurans anda

    Penafian tuntutan boleh berlaku dalam keadaan tertentu. Jika anda rasa ia tidak adil, anda boleh mengambil langkah untuk merayu keputusan syarikat insurans. Anda juga boleh mendapatkan bantuan pakar atau memfailkan aduan anda sebagai pilihan terakhir anda.

    Kami berharap artikel ini dapat membantu anda apabila menghadapi penolakan tuntutan insurans.

    Sebagai peringatan, sila ambil perhatian juga bahawa memandu tanpa insurans kereta yang sah adalah menyalahi undang-undang dan boleh menyebabkan anda menghadapi masalah. Tanpa insurans yang sah, anda tidak mungkin memohon tuntutan insurans pada mulanya.

    Oleh itu, sentiasa pastikan insurans kenderaan anda sah untuk digunakan.

    Anda hanya boleh melawat Bjak untuk memperbaharui insurans anda. Mulakan dengan mendapatkan sebut harga insurans kereta percuma dalam masa 3 minit sahaja.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: