Skip to content
Home » Ini Prosedur Nak Tuntut Insurans Kereta “Total Loss”

Ini Prosedur Nak Tuntut Insurans Kereta “Total Loss”

    tuntut total loss - cover

    Sekiranya kejadian bencana alam terjadi di kawasan perumahan anda, dan anda mendapati bahawa bencana alam itu telah menyebabkan kenderaan anda rosak teruk atau dikenali sebagai total loss, perasaan anda pastinya akan bercampur baur. Atau pun kenderaan anda terlibat dalam nahas jalan raya yang teruk.

    Manakan tidak, perkara pertama yang terfikir dalam kepada pastinya adalah kos pembaikan. Selepas itu, barulah fikir berkenaan adakah kenderaan tersebut boleh digunakan lagi selepas ini atau pun tidak. Bukan apa, harga kenderaan tak kisahlah kereta atau pun motosikal bukannya murah. Kebanyakan orang perlu membuat pinjaman untuk membelinya. Jadi, ia adalah suatu benda yang sukar untuk dimiliki oleh orang ramai terutamanya yang berpendapatan rendah.

    Apa sebenarnya yang perlu dilakukan sekiranya kenderaan anda total loss dan macam mana nak buat tuntutan insurans? Boleh ke nak tuntut insurans kereta? Jangan risau kerana kami akan membantu anda menjawab persoalan itu. Teruskan membaca untuk mengetahuinya.

    Apakah maksud “total loss”?

    Secara amnya, jika kereta disahkan oleh syarikat insurans sebagai “total loss”, kenderaan tersebut adalah Beyond Economic Repair (BER). Ini bermakna kenderaan itu tidak selamat atau tidak boleh dibaiki, atau anggaran kos membaiki atau menggantikan kereta melebihi nilai tunai sebenar kenderaan. Nilai tunai sebenar kenderaan anda merujuk kepada jumlah yang akan dibayar oleh syarikat insurans anda jika kenderaan anda mengalami kerugian secara keseluruhan.

    Untuk memberi gambaran yang jelas kepada anda, berikut adalah beberapa daripada jumlah situasi kerugian itu:

    1) Kenderaan rosak teruk tidak dapat dibaiki dan tidak lagi selamat untuk digunakan

    Bayangkan sebuah Proton Saga milik individu bernama Ahmad dilanggar sebuah lori. Akibat perlanggaran itu, kereta Ahmad dihantar ke bengkel panel. Pelaras insurans akan memeriksa dan mengesahkan bahawa kereta Ahmad total loss. Ini kerana keretanya tidak boleh dibaiki dan tidak lagi selamat untuk digunakan.

    Nota:

    Penyelaras insurans merujuk kepada seseorang atau entiti yang berdaftar di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 yang dilantik oleh syarikat insurans. Pelaras menyiasat punca dan keadaan kerugian dan menentukan jumlah kerugian.

    2) Kenderaan boleh dibaiki, tetapi anggaran kos pembaikan melebihi nilai tunai sebenar kenderaan

    Sekarang, bayangkan kereta Ahmad boleh dibaiki. Bagaimanapun, anggaran kos membaiki keretanya dan mendapatkan alat ganti melebihi nilai tunai sebenar keretanya. Sebagai contoh, anggaran kos pembaikan ialah RM20,000, manakala nilai tunai sebenar keretanya ialah RM10,000. Kereta Ahmad dianggap sebagai total loss dalam situasi ini kerana anggaran kos pembaikan melebihi nilai tunai sebenar keretanya.

    Pampasan untuk jumlah kereta

    Jika kereta anda total loss, anda boleh membuat tuntutan insurans, tertakluk kepada jenis polisi anda.

    Anda hanya boleh membuat tuntutan insurans jika anda membeli polisi komprehensif. Anda tidak boleh menuntut jika anda membeli polisi pihak ketiga, kebakaran dan kecurian atau polisi pihak ketiga.

    Jadi, bagaimanakah syarikat insurans menentukan pampasan untuk jumlah tuntutan kerugian?

    Penanggung insurans menentukan jumlah pampasan berdasarkan jumlah diinsuranskan kenderaan anda. Sebelum memperbaharui insurans kenderaan, anda perlu memilih jumlah diinsuranskan kenderaan anda mengikut nilai pasaran atau nilai yang dipersetujui.

    Ambil perhatian bahawa jika anda memilih nilai pasaran kereta anda, jumlah pampasan akan berdasarkan nilai pasaran kereta anda pada masa kemalangan. Jumlah tersebut tidak akan berdasarkan nilai pasaran apabila anda memperbaharui insurans anda.

    Di bawah ialah senario yang menggambarkan jumlah pampasan jika anda memilih nilai pasaran atau nilai yang dipersetujui:

    Nilai pasaran 

    • Jumlah diinsuranskan kenderaan mengikut nilai pasaran semasa pembaharuan insurans: RM20,000
    • Pampasan sekiranya berlaku jumlah kerugian: RM12,000 (berdasarkan nilai pasaran kenderaan semasa kemalangan)

    Jika jumlah diinsuranskan kereta anda kurang daripada nilai pasaran pada masa kerugian, syarikat insurans anda hanya akan menanggung sebahagian daripada kerugian mengikut nisbah perbezaan antara nilai pasaran dan jumlah diinsuranskan. Walau bagaimanapun, ini hanya akan terpakai jika jumlah terkurang diinsuranskan melebihi 10% daripada nilai pasaran.

    Nilai yang dipersetujui 

    • Jumlah diinsuranskan kenderaan mengikut nilai yang dipersetujui semasa pembaharuan insurans: RM20,000
    • Pampasan sekiranya berlaku jumlah kerugian: RM20,000 ( tidak terjejas oleh nilai pasaran kenderaan semasa kemalangan)

    Seperti yang anda lihat, amaun pampasan untuk jumlah kerugian akan mengikut jumlah diinsuranskan kereta anda jika anda memilih nilai yang dipersetujui.

    Untuk makluman anda, bukan semua syarikat insurans menawarkan jumlah diinsuranskan mengikut nilai yang dipersetujui. Allianz adalah salah satu syarikat insurans yang menyediakan ini. Sebagai contoh, katakan anda memilih nilai yang dipersetujui sebanyak RM20,000, nilai yang anda dan Allianz telah memutuskan. Dalam kes itu, anda akan menerima pampasan sebanyak RM20,000 jika kereta anda mengalami kerugian keseluruhan, walaupun nilai pasaran kereta anda telah susut nilai.

    Prosedur tuntutan insurans untuk jumlah kereta

    Prosedur awal untuk membuat tuntutan insurans jika kereta anda mengalami kerugian adalah sama dengan prosedur tuntutan insurans jika kereta anda mengalami kemalangan. Walau bagaimanapun, anda perlu menyediakan dokumen atau beberapa dokumen tambahan jika kereta anda disahkan sebagai total loss.

    Prosedur tuntutan am

    1. Hubungi syarikat insurans anda untuk memberitahu mereka tentang kemalangan kereta anda dan meminta bantuan menunda ke bengkel panel
    2. Ambil gambar kenderaan anda, kenderaan lain yang terlibat (jika ada) dan tempat kejadian. Catatkan maklumat lengkap termasuk nombor pendaftaran kenderaan dan cukai jalan
    3. Buat laporan polis dalam masa 24 jam
    4. Mengisi dan menandatangani borang tuntutan dan surat akuan terima
    5. Serahkan borang dan surat yang lengkap dan dokumen berikut ke bengkel panel anda untuk dihantar kepada syarikat insurans anda:
    1. Laporan polis (salinan asal)
    2. Polisi insurans atau nota perlindungan (salinan)
    3. Geran kenderaan atau Sijil Pemilikan Kenderaan (salinan)
    4. Kad pengenalan pemegang polisi (salinan)
    5. Lesen memandu pemegang polisi (salinan)
    6. Kad pengenalan pemandu (salinan) – jika orang lain memandu kereta anda semasa kemalangan
    7. Lesen memandu (salinan) – jika orang lain memandu kereta anda semasa kemalangan
    8. Surat akuan (salinan)
    9. Kenyataan pemandu (jika boleh)
    10. Gambar kenderaan dan tempat kejadian

    6. Bengkel panel dan pelaras insurans akan menilai kerosakan dan menganggarkan kos pembaikan dan alat ganti

    Prosedur tuntutan tambahan sekiranya berlaku kerugian keseluruhan

    1. Jika kereta anda total loss, anda perlu membuat tuntutan Kerosakan Sendiri. Sebaik sahaja syarikat insurans meluluskan jumlah tuntutan kerugian dan membuat tawaran kepada anda, dan anda bersetuju menerima pampasan yang ditawarkan, serahkan dokumen berikut kepada syarikat insurans anda (sebagai tambahan kepada dokumen yang disenaraikan di atas):
    1. Borang pindah milik JPJ ( JPJ K3A ) (dua salinan)
    2. Borang pembatalan pendaftaran kenderaan JPJ ( JPJ K1C ) (salinan) – jika berkenaan
    3. Polisi insurans (asal)
    4. Geran kenderaan atau Sijil Pemilikan Kenderaan (asal)
    5. Surat pelepasan daripada syarikat sewa beli – jika berkenaan
    6. Salinan kad pengenalan anda yang disahkan oleh Pesuruhjaya Sumpah
    7. Kunci kereta asal (dua set)

    2. Syarikat insurans anda akan membuat pembayaran kepada anda

    3. Jika anda masih berhutang dengan bank untuk pinjaman kereta anda, syarikat insurans anda akan membuat pembayaran kepada bank berikutan jumlah tuntutan yang diluluskan. Sebagai contoh, anggap bahawa jumlah tuntutan yang diluluskan ialah RM20,000. Jika anda masih berhutang RM30,000 kepada bank, syarikat insurans anda akan membayar RM20,000 kepada bank manakala anda perlu membayar baki jumlah mengikut ansuran bulanan. Walau bagaimanapun, jika jumlah tuntutan melebihi jumlah yang anda berhutang kepada bank, anda akan menerima baki jumlah tuntutan selepas menolak pinjaman anda kepada bank.

    *Penafian:
    Dokumen yang diperlukan mungkin berbeza antara satu syarikat insurans dengan yang lain. Sila hubungi syarikat insurans anda untuk mendapatkan proses dokumentasi terperinci.

    Jika orang lain memandu kereta anda dan mengalami kemalangan sehingga kereta anda total loss, bolehkah anda membuat tuntutan insurans?

    Ya. Sama ada kemalangan disebabkan oleh anda atau orang lain yang memandu kereta anda, anda boleh menuntut insurans anda.

    Walau bagaimanapun, jika pemandu tidak dinamakan dalam polisi insurans anda atau jika anda tidak mempunyai semua perlindungan pemandu, anda perlu terlebih dahulu membayar lebihan wajib sebanyak RM400 kepada syarikat insurans anda.

    Pilih insurans kereta yang terbaik

    Kesimpulannya, jika kereta anda mengalami kemalangan yang menyebabkan kereta anda tidak boleh dibaiki atau anggaran kos pembaikan melebihi nilai tunai sebenar kereta anda, ini bermakna kereta anda adalah total loss.

    Jika polisi komprehensif melindungi kenderaan anda, sekurang-kurangnya anda boleh menuntut pampasan daripada syarikat insurans anda. Sedih membayangkan anda terpaksa meneruskan pembayaran pinjaman bank apabila kereta anda tidak lagi boleh digunakan. Jika anda mendapat polisi yang komprehensif, sekurang-kurangnya anda boleh mendapatkan pampasan yang boleh anda gunakan untuk membayar pinjaman anda.

    Jika anda ingin memperbaharui insurans kereta anda, gunakan Bjak untuk memperbaharui insurans kereta anda dalam talian. Bandingkan sehingga 23 syarikat insurans dan dapatkan pelan terbaik. Mulakan dengan mendapatkan quotation insurans kereta percuma di Bjak dalam masa 5 minit sahaja.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: