Skip to content
Home » Cara Nak Buat Tuntutan Insurans Kereta Third Party

Cara Nak Buat Tuntutan Insurans Kereta Third Party

    insurans third party - cover

    Insurans kereta wujud bukan sahaja untuk memastikan kereta boleh dipandu secara sah di jalan raya, tetapi yang lebih penting, insurans kereta ini berperanan untuk melindungi pemilik kereta sekiranya berlaku kemalangan dan mengurangkan beban kewangan yang bakal mereka hadapi.

    Apabila kemalangan berlaku, jika anda bersalah dan mempunyai polisi insurans kereta yang komprehensif, anda boleh membuat tuntutan untuk kerosakan pada kereta anda. Walau bagaimanapun, apabila tuntutan berjaya, Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD) anda akan hilang. Namun, jika disahkan bahawa kemalangan itu bukan disebabkan oleh anda, tidak kira jenis polisi insurans kereta yang anda pegang, anda boleh memfailkan tuntutan insurans dengan pihak ketiga, iaitu tuntutan insurans kereta third party. Jika anda nak tahu bagaimana caranya, teruskan membaca artikel ini.

    Apa itu tuntutan pihak ketiga?

    Tuntutan pihak ketiga merujuk kepada proses memfailkan tuntutan dengan syarikat insurans pihak lain (pihak ketiga) apabila kemalangan itu bukan disebabkan oleh anda.

    Dalam kes sedemikian, anda boleh membuat tuntutan terhadap pihak ketiga:

    – Kerosakan pada kereta anda akibat kemalangan yang disebabkan oleh pihak ketiga.

    – Kerosakan harta benda lain, seperti masa pembaikan yang dinilai (CART) dan deduktibel.

    Perlu diingatkan bahawa masa pembaikan yang dinilai (CART) merujuk kepada bilangan hari yang diambil oleh syarikat insurans untuk membaiki kereta berdasarkan penilaian pelaras tuntutan untuk membayar pampasan kepada pemilik kereta atas kerugian tidak dapat menggunakan kereta, tetapi ini tidak termasuk masa kereta diletakkan di garaj bengkel. Jadi, jangan lupa simpan dan tunjukkan resit sewa kereta anda untuk membuat tuntutan.

    Siapa yang boleh buat tuntutan terhadap pihak ketiga?

    Tidak kira sama ada anda membeli insurans kereta Kategori 1, insurans kereta Kategori 2 atau insurans kereta Kategori 3, selagi anda menjadi mangsa dalam kemalangan dan bukan penyebab kemalangan tersebut, anda boleh memfailkan tuntutan pihak ketiga.

    Adakah kadar NCD akan terkesan?

    Tidak, NCD anda akan kekal tidak berubah, tetapi NCD pihak ketiga akan ditetapkan semula kepada sifar.

    Langkah-langkah untuk memfailkan tuntutan pihak ketiga

    1. Jika kereta anda rosak teruk dan memerlukan perkhidmatan menunda, sila hubungi syarikat insurans anda atau Pusat Panggilan Bantuan Kemalangan dengan perkhidmatan pelanggan 24 jam, 15500.
    2. Kumpul bukti, termasuk merekodkan lokasi dan masa kemalangan, mengambil gambar tempat kejadian kemalangan dan kerosakan pada kereta.
    3. Bertukar maklumat dengan pihak ketiga, seperti: lesen memandu, nombor telefon bimbit, model kenderaan dan plat lesen, dan syarikat insurans.
    4. Jangan lupa untuk menghubungi polis dalam masa 24 jam selepas kemalangan.
    5. Maklumkan syarikat insurans dalam tempoh 7 hari dari hari kemalangan dan failkan tuntutan secepat mungkin.
    6. Hantar kereta ke bengkel membaiki kereta yang dibenarkan oleh syarikat insurans.
    7. Minta pelaras tuntutan menilai kerosakan pada kereta anda.
    8. Serahkan dokumen berikut kepada syarikat insurans pihak yang satu lagi:
    • Kertas laporan
    • Salinan kad pengenalan dan lesen memandu
    • Dokumen pemilikan kenderaan (salinan)
    • Laporan Penilaian Penyelenggaraan Kereta
    • Resit kos membaiki kereta
    • Dokumen polis yang menyatakan pihak lain melanggar peraturan jalan raya

    9. Setelah siap, bengkel akan mengambil alih proses tuntutan anda dan melakukan pembaikan kenderaan.

    Perkara yang perlu buat untuk elakkan tuntutan gagal

    – Beritahu syarikat insurans dalam tempoh 7 hari dari hari kemalangan

    – Pastikan semua dokumen yang diperlukan lengkap

    – Pastikan kereta persendirian anda tidak digunakan untuk tujuan perniagaan atau untuk mengangkut barang

    Kemalangan jalan raya adalah suatu perkara yang sukar untuk dielakkan, jadi kami berharap agar artikel ini dapat membantu semua pemilik kereta yang kebuntuan. Jika anda terlibat dalam kemalangan jalan raya, anda perlu menanganinya secara tenang dan buat tuntutan mengikut langkah yang disenaraikan di atas.

    Untuk memperbaharui insurans kereta dan cukai jalan anda, anda boleh gunakan Bjak, platform insurans kereta dalam talian terbesar di Malaysia. Di sini anda boleh membandingkan sebut harga daripada 23 syarikat insurans sekaligus dan memilih pakej insurans yang sesuai mengikut keperluan dan bajet anda. Selepas pembayaran, insurans kereta akan berkuat kuasa serta-merta. Klik butang di bawah untuk mengetahui lebih lanjut.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: