Skip to content
Home » Insurans Kereta Etiqa Takaful: Faedah Utama & Pilihan Perlindungan

Insurans Kereta Etiqa Takaful: Faedah Utama & Pilihan Perlindungan

    insurans kereta etiqa takaful - cover

    Soalan: Apakah yang perlu anda cari semasa membeli perlindungan insurans kenderaan?

    Jawapan: Memilih pelan yang menawarkan perlindungan yang mencukupi untuk kereta anda bukanlah satu-satunya perkara yang perlu anda cari. Anda juga harus mencari penyedia insurans yang boleh memberikan perkhidmatan yang cekap apabila anda menghadapi masalah.

    Jika anda sedang mencari pelan takaful kenderaan yang boleh dipercayai, kami mencadangkan anda mempertimbangkan insurans kereta Etiqa, kerana ia menawarkan perlindungan yang mencukupi untuk kenderaan anda serta perkhidmatan yang cekap.

    Dalam artikel ini, kami akan berkongsi manfaat utama dan pilihan perlindungan insurans kereta Etiqa Takaful dan prosedur tuntutan untuk meningkatkan pemahaman anda tentang polisi.

    Apakah yang dilindungi dalam Etiqa Motor Takaful?

    Bagi sesiapa yang mencari alternatif kepada insurans konvensional sedia ada, Etiqa Motor Takaful patut dipertimbangkan. Berbanding dengan insurans kereta konvensional, pelan Takaful Motor Etiqa adalah bebas daripada Riba (faedah), Maysir (perjudian), dan Gharar (ketidakpastian). Orang bukan Islam juga boleh membeli produk Takaful tanpa was-was.

    Etiqa Takaful adalah salah satu pengendali Takaful terbaik di Malaysia. Ia menawarkan perlindungan komprehensif patuh Syariah yang melindungi kereta anda daripada kerosakan dan kerugian akibat kemalangan kereta, kebakaran atau kecurian. Ia juga melindungi pihak ketiga untuk kecederaan badan, kematian, kerosakan dan kerugian.

    Faedah utama

    Melalui perlindungan komprehensif oleh Etiqa Takaful, pemegang polisi berhak menikmati faedah berikut:

    • Nilai yang dipersetujui

    Sekiranya berlaku tuntutan, anda akan dibayar balik mengikut nilai yang dipersetujui.

    • Semua pemandu yang diberi kuasa

    Anda tidak perlu memasukkan mana-mana pemandu bernama; semua pemandu sah anda dilindungi secara automatik.

    • Tiada lebihan

    Tiada lebihan tuntutan apabila anda membuat tuntutan (untuk pemandu yang berumur 21 tahun ke atas sahaja). Ini bermakna anda tidak perlu membayar sebahagian daripada kos pembaikan sekiranya berlaku kemalangan.

    • Bantuan Jalan Kecemasan 24 jam

    Tuntutan khusus dan talian bantuan kecemasan yang menawarkan perkhidmatan kecemasan 24/7.

    • Kereta ihsan percuma selepas kemalangan

    Ia menawarkan kereta ihsan percuma dalam tempoh 14 hari selepas kemalangan.

    Langkah-langkah untuk menuntut Motor Etiqa Takaful

    Anda perlu memberitahu Etiqa secepat mungkin sejurus selepas kemalangan berlaku. Berikut adalah langkah mudah yang mesti anda ikuti:

    1. Maklumkan pengendali Takaful anda melalui 1-300-88-1007 dalam tempoh tujuh hari selepas kemalangan

    2. Sediakan dokumen berikut untuk tuntutan insurans

    • Salinan asal laporan polis
    • Salinan MyKad dan lesen memandu
    • Salinan geran kenderaan
    • Gambar sekitar tempat kejadian kemalangan dan kerosakan kenderaan
    • Surat daripada pihak berkuasa (polis) menyatakan pihak yang dikompaun

    3. Failkan tuntutan melalui e-mel (claims@etiqa.com.my), Whatsapp di +60327804677, atau melalui permohonan (Etiqa Auto Assist)

    Jenis tuntutan insurans

    Sebelum mengemukakan tuntutan, pastikan anda mengetahui jenis tuntutan insurans yang hendak diambil. Jenis tuntutan yang boleh anda pilih selepas kemalangan diringkaskan di bawah:

    Tuntutan daripada pembekal insurans anda

    Dua jenis tuntutan untuk difailkan kepada syarikat insurans anda:

    • Tuntutan Kerosakan Sendiri. Ini adalah tuntutan kerosakan terhadap polisi insurans anda apabila anda berada di pihak yang bersalah. Ambil perhatian bahawa sementara insurans anda akan menanggung kos pembaikan atau penggantian, anda akan kehilangan Diskaun Tanpa Tuntutan (NCD) anda apabila anda membuat tuntutan kerosakan anda.
    • Tuntutan Knock-for-Knock Kerosakan Sendiri. Anda boleh membuat tuntutan ini jika pihak ketiga menyebabkan kemalangan. Di bawah tuntutan ini, anda boleh menyimpan NCD anda dan menuntut lebihan dan kehilangan penggunaan daripada insurans pihak ketiga kerana menyebabkan kemalangan.

    *Nota: Anda hanya boleh membuat kedua-dua tuntutan jika anda memiliki polisi insurans yang komprehensif.

    Tuntutan pihak ketiga

    Anda boleh membuat tuntutan Pihak Ketiga jika pihak ketiga menyebabkan kemalangan.

    Untuk membuat tuntutan Pihak Ketiga, anda boleh menyerahkan tuntutan anda terus kepada syarikat insurans pihak ketiga. Untuk tuntutan pihak ketiga, anda layak untuk menuntut perkara berikut:

    • Pampasan untuk Masa Pembaikan Dinilai (CART), berdasarkan cadangan pelaras insurans mengenai bilangan hari yang diperlukan untuk kereta anda dibaiki. Ambil perhatian bahawa syarikat insurans mungkin membenarkan tambahan tujuh hari bekerja untuk sebarang kelewatan yang tidak dijangka atau tidak dapat dielakkan.
    • Pampasan lebihan
    • Kos sewa kereta untuk bilangan hari pembaikan yang dicadangkan

    Di manakah anda boleh membeli Etiqa Motor Takaful?

    Mengekalkan polisi kereta yang aktif adalah penting untuk kekal dilindungi pada setiap masa. Jika pelan Takaful anda hampir tamat tempoh, ingat untuk mengaktifkannya secepat mungkin sebelum kemalangan berlaku.

    Selain laman web rasmi Etiqa, anda juga boleh menggunakan Bjak untuk membeli insurans kereta Etiqa. Cuma klik dan bandingkan empat jenama Takaful teratas yang terdapat di Malaysia. Klik butang di bawah untuk mengetahui lebih lanjut di laman web kami.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: