Skip to content
Home » Pilihan Penambahan & Prosedur Tuntutan Untuk Insurans Kereta Kurnia

Pilihan Penambahan & Prosedur Tuntutan Untuk Insurans Kereta Kurnia

    Insurans Kurnia - cover

    Kurnia menawarkan pelbagai produk insurans untuk rakyat Malaysia sejak dari tahun 1978 lagi. Sebelum ini, kami pernah menerangkan berkenaan perlindungan komprehensifnya untuk kereta persendirian dan sebab untuk memilih Kurnia sebagai pembekal insurans kereta pilihan anda.

    Dalam bahagian kedua ini, kami akan menerangkan berkenaan pilihan penambahan dan butiran prosedur tuntutan insurans kereta Kurnia. Teruskan membaca untuk mengetahui perkara tersebut dan cara menyerahkan tuntutan dengan betul.

    Pilihan penambahan

    Kurnia menawarkan rangkaian perlindungan tambahan untuk semua pelan insurans kenderaannya. Tiga polisi komprehensifnya untuk kereta layak bagi pilihan penambahan seperti berikut. Pemegang polisi boleh membelinya dengan membayar premium tambahan di atas jumlah asas diinsuranskan mereka.

    1. Kerosakan cermin depan
    2. Bencana Alam
    3. Pampasan untuk Masa Pembaikan Dinilai (CART)
    4. Endorsmen Kereta Sewa Persendirian (e-Hailing)
    5. Liabiliti Undang-undang kepada Penumpang
    6. Liabiliti Undang-undang Penumpang
    7. Mogok, Rusuhan & Kekecohan Awam

    Kurnia Auto Assist

    Pelanggan Kurnia layak mendapat bantuan tepi jalan di seluruh negara yang meliputi segala-galanya daripada kemalangan hingga kerosakan. Kurnia Auto Assist (KAA) menyediakan perkhidmatan berikut untuk pelanggannya. Pasukan auto assist bersedia 24 jam setiap hari. Sekiranya berlaku kecemasan, hubungi KAA di 1800-88-3833.

    • Jump-start kereta anda
    • Kemalangan
    • Kerosakan
    • Penghantaran minyak kecemasan
    • Servis tunda
    • Tayar pancit

    Apa yang perlu dilakukan jika kemalangan?

    Jika anda terlibat dalam kemalangan, ikuti langkah berikut untuk memastikan tuntutan insurans kenderaan anda berjaya.

    1. Tetap tenang dan dapatkan bantuan

    Bertenang dan pastikan anda serta pihak yang satu lagi selamat daripada sebarang bahaya. Jika terdapat kecederaan, dapatkan bantuan perubatan dengan segera.

    2. Laporkan kemalangan itu

    Jangan mengaku liabiliti, berunding atau menandatangani apa-apa. Dapatkan maklumat hubungan dan kenderaan pihak lain. Hubungi Kurnia Auto Assist untuk bantuan kemalangan. Kemudian, laporkan kemalangan itu kepada polis dalam masa 24 jam.

    3. Kurnia uruskan tuntutan

    Hubungi talian perkhidmatan pelanggan Kurnia di 1800-88-3833 untuk memulakan proses tuntutan. Pasukan Kurnia akan membantu anda sepanjang proses itu sehingga ia berjaya dituntut.

    Macam mana nak kemukakan tuntutan?

    1. Untuk semua tuntutan kenderaan, hubungi Perkhidmatan Pelanggan Kurnia di 1 800 88 3833  untuk mendapatkan bantuan. Kakitangan mereka yang mesra akan membimbing anda menelusuri keseluruhan proses.
    2. Untuk Tuntutan Kurnia Express, buat laporan polis dalam masa 24 jam dan pandu kenderaan anda dengan dokumen sokongan ke mana-mana cawangan AmGeneral Insurance dalam tempoh 48 jam selepas kemalangan. Tuntutan Kurnia Express menyediakan penyelesaian segera untuk tuntutan kerosakan kecil sendiri.

    Dapatkan insurans kereta Kurnia

    Memilih pelan insurans yang ideal untuk kereta anda adalah penting. Itulah sebabnya kami mengesyorkan insurans komprehensif Kurnia. Dengan sehingga tiga pelan berbeza dan pelbagai penyesuaian, anda boleh melindungi kenderaan anda dengan mudah.

    Layari bjak.my untuk mendapatkan sebut harga Kurnia insurans kereta percuma dan bandingkan harga di hujung jari anda. Kami kini menawarkan polisi daripada 18 jenama insurans, konvensional dan takaful. Klik butang di bawah untuk mengetahui lebih lanjut.


    Bjak menyediakan lebih 10 jenama insurans untuk pengguna lakukan perbandingan. Dapatkan sebut harga percuma di Bjak dan pilih pelan terbaik hari ini!

    Baca juga: